כניסת צוות |

 

מודל DIR

מודל DIR- התפתחות, אינדוודואליות, סביבה

מאת: גב' ע. היימן

מרפאה בעיסוק ומטפלת התפתחותית עפ"י מודל הDIR

מדריכת מודל DIR ביחידת הגיל הרך בשיח סוד

 

 

מודל הDIR הוא מודל עקיף ועמוק לטיפול בילדים עם בעיות התפתחותיות ורגשיות שונות בכלל, ולקויות על הקשת האוטיסטית בפרט. תוכניות הטיפול המבוססות על מודל זה מאפשרות לילדים ללמוד איך להתייחס לאחרים, לתקשר בצורה משמעותית עם מחוות ומילים ולפתח רמות חשיבה גבוהות הכוללות חשיבה מופשטת ואמפטיה. המודל מבוסס על התיאוריה ההתפתחותית של גרינשפאן הרואה את התפתחות הילד מבוססת על יכולתו לעבד אינפורמציה חושית, לווסת את התנהגותו ולהתחבר לאינטראקציה בין אישית משמעותית. הטיפול על פי גישה זו הוא אינטנסיבי ומערב את כל המטפלים והעובדים עם הילד: בני משפחה, תרפיסטים, אנשי החינוך וסייעים אישיים.

 

המודל בנוי משלושה מרכיבים היוצרים את ראשי התיבות של שמו:

 

1.Developmental –התפתחותי:

הנחת היסוד היא כי ההתפתחות בתחומים השונים (-מוטורי, קוגניטיבי, שפתי, רגשי וחברתי) מתרחשת במקביל וקיימים יחסי גומלין בין התחומים. גרינשפאן ווידר הגדירו סולם התפתחותי רגשי הכולל תשעה שלבים. ששה מהם מהווים את הבסיס להתפתחות תקינה של ילדים במהלך שנותיהם הראשונות-

(1) יכולת וויסות קשב ועניין בעולם.

(2) יכולת מעורבות רגשית

(3) יכולת יזימה ותקשורת הדדית.

(4) יכולת פתרון בעיות.

(5) יכולת יצירת רעיונות (המשחק הסימבולי)

(6)יכולת חיבור רעיונות בצורה לוגית (חשיבה).

קיום שלבים אלו מאפשר פניות רגשית להתפתחות דרך אינטראקציה והנאה מהעולם. התפתחות תקינה מחייבת מעבר הדרגתי בין השלבים.

 

2. Individual differences –הבדלים אינדיבידואליים:

הנחת היסוד בבסיס מרכיב זה מתייחסת להבדלים האינדיבידואליים הקיימים בין ילדים על רקע ביולוגי וסביבתי. לכל ילד דרך שונה בה הוא קולט את הגירויים השונים, מעבדם ומגיב אליהם. יכולת זו לקליטה, לעיבוד ולתגובה לגירויים היא תנאי הכרחי כדי להיות מווסת ולתפקד באופן מותאם. יכולת זו מאפשרת להיות פנוי להתפתחות סנסורית, מוטורית וקוגניטיבית. משום כך מושם דגש על הפרופיל התחושתי תנועתי האינדיבידואלי של הילד.

 

3. Relationship –מערכות היחסים של הילד עם הסביבה:

הנחת היסוד העומדת בבסיסו של מרכיב זה היא כי רגשות ואינטראקציה בינאישית המשמעותית לילד, הם הבסיס ללמידה קוגניטיבית, שפתית, רגשית וחברתית. חוויות אינטראקטיביות רגשיות יכולות להביא לשינוי של המבנה הפיזי של המוח. התייחסות התואמת את צורכי הילד, רגשותיו ותחומי התעניינותו מסייעים לו להגיע ליכולות טובות יותר של וויסות, קשר, תקשורת וחשיבה. מרכיב זה מתייחס ליכולתו של הילד ליצור אינטראקציה בינאישית עם המטפלים בו ועם הסביבה בה הוא גדל. הטיפול נעשה תוך התמקדות בנושאים המעניינים את הילד ודרך הפעילויות אותם הוא יוזם.

 

הטיפול מדגיש את נושא ה"אפקט" או הרגש כמרכיב מרכזי וקריטי בהתפתחות האנושית. בהנחה שרגשות, רצונות ומוטיבציות פנימיות הם המניעים את האדם. הכנסת הרגש וההתלהבות למשחק משמשת כלי חשוב ליצירת מוטיבציה לקשר והתעניינות באחר.

 

בטיפול ובכל הפעילויות יש להתחשב כל הזמן בשלב ההתפתחותי בו מצוי הילד (ה-D) בפרופיל האינדיבידואלי שלו (ה- I) ובדפוסי התקשורת שלו עם הסביבה (ה- Rׂ).

 

טכניקת ה- Floor time

זוהי דרך לעבוד עם הילד ולסייע לו לטפס את סולם השלבים ההתפתחותי. בטיפול- המטרה היא להיות עם הילד בכל אחד מהשלבים ההתפתחותיים שהם הבסיס לרכישת אבני דרך התפתחותיים ולסייע לו להתקדם לשלב הבא. טכניקת ה-floor time הינה הן תהליך טיפולי והן פילוסופיית חיים וניתן ליישמה בכל מקום בו מצוי הילד. עפ"י הטכניקה 'הולכים' אחרי הילד ותחומי העניין שלו ובעזרתם יוצרים אינטראקציה של הנאה משותפת לעידוד יוזמה, מוטיבציה ופתרון בעיות.

 

 

תאור מקרה מאחת מכיתות הגן בשיח סוד

ב. ילדה בת 6 בעלת בעיות תקשורת, מתפקדת ברמת פיגור בינוני. בתחילת השנה נצפתה מבודדת, חיה במין 'בועה' משלה, ללא יצירת קשר עם הסביבה, התייחסה לאנשים כאל חפץ בלבד, היו לה בעיות וויסות בולטות. לא שתפה פעולה בטיפול, ברחה מהכיתה בכל הזדמנות, כמעט ולא הביעה את עצמה ואת רצונותיה. במשך השנה היא קיבלה טיפולים עפ"י מודל DIR פעמיים ביום ע"י הצוות. ש. קרול- קלינאית התקשורת שלה מתארת את התקדמותה בעקבות הטיפול: ראשית, ב. התקדמה מאוד בתחום התקשורת וקשר עם הזולת. אם בעבר נמנעה מלמידה וטיפול ומתקשורת עם אנשים, היום – למראה הקלינאית היא רצה ומבקשת ללכת ללמוד איתה, היא מתקשרת עם אנשים, פונה אליהם, יוזמת ומבינה סיטואציות תקשורתיות. לדוג': באחד הטיפולים האחרונים היא הוציאה מיוזמתה דף סמלים מהמגירה, הצביעה על תמונת ספר ובקשה סיפור- דבר שהיה נראה בתחילת שנה רחוק מן המציאות... המודל קידם אותה גם במיומנויות תקשורת גבוהות יותר כפתרון בעיות. כשנתקלה עם מורתה בחדר נעול. המורה שאלה: מה נעשה? ו-ב. עלתה במדרגות והלכה למזכירות לנסות לבקש מפתח! ומה אומרת המשפחה? לאחר תקופת הטיפול הראשונה ספרה אמא של ב. נרגשות לצוות כי ביום הקודם חזרה ב. הביתה ו---חיבקה את אמא שלה! דבר שלא קרה עד כה. ניכר שהשימוש במודל זה היווה את המפתח לאישיותה. ההשתתפות בחוויות שלה תוך כדי משחק הביאו לקידום יכולותיה, ברוך ד'.