כניסת צוות |

 

דף הביתמאמריםמידע שימושיהקשר בין תזונה והתפתחות הילד

הקשר בין תזונה והתפתחות הילד

ד"ר מיכל וייל, מומחית ברפואת ילדים ורופאת ילדים התפתחותית

 

 

הדאגה להתפתחותו הפיזית והקוגניטיבית של הפעוט מתחילה עוד במהלך ההיריון של האם. על האם לדאוג למאגרים מספקים של אבות מזון, כולל ברזל וויטמין B12, החשובים להתפתחות האברים והמוח של העובר.
מאגרי אבות מזון הכרחיים גם לבניית אנזימים החשובים לפעילות גופנית ומוחית תקינה ומניעת קשיי התפתחות, שפה ולמידה וקשיים התנהגותיים-רגשיים אצל ילדים.
כמו כן על האם ליטול חומצה פולית, עוד לפני הכניסה להיריון ובמהלך ההיריון למניעת מומים מולדים במערכת העצבית המרכזית.


לאחר הלידה, חשוב לדאוג להמשך הזנה מספקת של התינוק ע"י הנקה או מתן תחליפי חלב אם המכילים את כל אבות המזון והוויטמינים.


יש לדאוג לתת לתינוק תוספת ויטמין D וברזל הנדרשים לחיזוק הדם העצמות והמהווים הבסיס להתפתחות תקינה מבחינה מוטורית, רגשית-התנהגותית, חברתית, קוגניטיבית-שכלית וכד'. חסר ברזל למשל יכול לגרום לקשיי שפה, למידה והתנהגות, חסר אבץ יגרום לדלדול שיער ועצירה בגדילה ועוד.


בגיל חצי שנה לערך חשוב להתחיל במתן תוספת מזון מגוון כגון-ירקות, פירות, בשר לסוגיו ומיני אגוזים\טחינה טחונים למי שאינו רגיש לכך. חשיבות התוספות  הכוללים סידן, מינרלים, סיבים תזונתיים ,וויטמינים, דגנים, חלבונים, פחמימות ושומנים היא מילוי המאגרים והצרכים הקלוריים ההולכים ומתפתחים של הפעוט כמו גם העשרת הטעמים והתנסויות הלימודיות שלו.


לקראת גיל 7-8 חודשים, חשוב להתחיל להאכיל פעוט בישיבה, דבר המאפשר לו יכולת בחירה  של המזון המוצע לו, ולאפשר לו להיות שותף פעיל בארוחה.


שותפות זאת של הפעוט בתהליך האכילה נותנת לו תחושת ביטחון ושליטה, מאפשרת לו חווית האכלה נעימה ורכישת הרגלים חיוביים בזמן האוכל גם לעתיד, תוך בניית מנגנונים של תחושות שובע\רעב\וויסות חיוביים.
האכלות לילה נדרשות בד"כ רק בחודשים הראשונים לחיים ועפ"י משקל הילד. חשוב להימנע ממתן חטיפים לילדים שהינם בעלי ערך קלורי ותזונתי ירודים, כמו כן יש להימנע ממתן מזון מתועש ולהעדיף ארוחות ביתיות. מומלץ להימנע משימוש באוכל כחיזוק חיובי, על מנת לא לשבש את יכולת הוויסות של הילד בצרכי האכילה שלו. את החיזוק החיובי יש לתת במתן תשומת לב , אמירות חיוביות אך לא לקשור בין אוכל לחיזוק או פיצוי רגשי. 


מעבר למרכיבי המזון אותם הפעוט אוכל, ישנה חשיבות גדולה להרגלי האכילה וסדר יום תזונתי  הכולל 3 ארוחות גדולות. יש לדאוג לארוחת בוקר גדולה החשובה לשיפור הריכוז ומניעת השמנה ולשני ארוחות ביניים וכן לשתיית מים  בין הארוחות, על מנת לשמור על ריכוז ופעילות מיטבית בניית תפריט מאוזן מבוסס על תזונה המכילה את כל אבות המזון- פחמימות, שומנים, סוכרים וויטמינים בכל ארוחה. יש להימנע ממתן שתיה ממותקת.


מומלץ לגוון את הכלכלה כבר מגיל צעיר ולאפשר לילד בחירה בהעדפות המזון שלהם ולקבל בהבנה סרבנות\העדפות למיני מזון מסוימים תוך מעקב גדילה, משקל וגובה עם בדיקות דם לאבחון חסרים תזונתיים. חשוב לגוון בתפריט מגיל צעיר כדי לאפשר התפתחות חוש טעם מפותח המוכן בהתנסויות חדשות.


דוגמא לתפריט מאוזן:
בוקר וערב- 1-2 פרוסות לחם או קרקרים עם גבינה/ אבוקדו/טחינה/ חומוס/טונה/ביצה ותוספת ירקות
צהרים- מנת חלבון בשרית כארבע פעמים בשבוע ודגים כשלוש פעמים בשבוע בתוספת פחמימה - תפו"א/בטטה/אורז/פסטה/עדשים/אורז וירק מבושל
ארוחות ביניים- פרי ומעדן בשילוב פחמימה
על מנת לדאוג לכמות מספקת של סידן וחלבון בגיל הצעיר יש לדאוג למתן חלב ומוצריו ותחליפים מתאימים לרגישים לחלב.


חשוב שלפחות חלק מהארוחות יהיו ארוחות משפחתיות ומשותפות להורים\אחים\חברים על מנת ליצור הרגלים חברתיים ומודל חיקוי חיובי עבור הילד גם בשעת הארוחה של אכילה בריאה מגוונת ומאוזנת.
ככלל גישה חריגה כלפי אוכל והפרעות אכילה אצל ההורים, מהווה גורם סיכון להתפתחות של הפרעות אכילה בבנות מתבגרות.
 נמצא כי הורות סמכותית  אך לא רודנית, המאופיינת בהצבת גבולות מובנים אך במקביל מתווכת על ידי חום, אהבה, גמישות, הקשבה לצרכיו ורצונותיו של הילד, תוך מוכנות למשא ומתן, קשורה בצורה חיובית לעליה בצריכת מוצרי חלב וירקות על ידי הילד המותאמות לצרכיו ובניית כישורי אכילה בריאים אצל ילדים.


על מנת למנוע התפתחות עודף משקל שיש לה סיבוכים בריאותיים ורגשיים, יש להקפיד וליזום  כבר בגילאי הגן ובית הספר פעילות גופנית מהנה מספר פעמים בשבוע בבית ובמחוצה לו,  לצורך רכישת הרגלים חיוביים אלו גם לגיל המבוגר.
בכל שאלה\התלבטות כדאי להתייעץ עם דיאטנית ורופא ילדים התפתחותי , שכן לעתים הקשיים באכילה הם ביטוי לקושי התפתחותי נרחב יותר.