כניסת צוות |

 

דף הביתמאמריםגישות ושיטותחשיבות הקשב במגע הטיפולי

חשיבות הקשב במגע הטיפולי

מקשיבים – ולא באוזן...

חשיבות הקשב במגע הטיפולי

מאת: הרב מנחם שטיין

פיזיותרפיסט מע"ש שיח סוד

 

 

 

המגע הידני בכלל ובטיפול בפרט הינו מהדברים החשובים ביותר ביצירת קשר אמין ובונה בין המטפל – המרפא לבין התלמיד – המטופל.

 

מגע ידיים נכון וראוי משדרג את הטיפול כולו והופך את שעת הטיפול לחוויה של אמון וקשר בין אישי. התחושה הביתית, החמימות שבמגע, החום המוקרן והביטחון האישי הינם בראש סולם הציפיות של התלמיד.

 

התעלמות ממגע מהווה בעצם חוסר התייחסות וחוסר הקשבה לתלמיד. היא גורמת לפחדים סמויים ואף לתהליך דחייה שהוא חש מן המטפל. המגע הרפואי- ידני מהווה כלי עבודה נהדר לגיבוש ולהבנה הדדיים. בקטע מיוחד זה המילים מיותרות ואולי אף גורעות...

בגיל הרך המגע הינו טבעי ומתבצע באופן ספונטני. אך על מנת שהוא יהפוך למגע טיפולי בעל תועלת יש לבצעו בהתאם לכללים. בגיל הבוגר יותר המגע הופך לפחות מובן מאיליו, לכן נחוץ להכיר בחשיבותו על מנת לנצלו גם בגילאים הבוגרים יותר. (כמובן בהתאם להלכה. המורות והמטפלות – לבנות ביה"ס והמע"ש וצוות המלמדים והמרפאים – לתלמידים הבוגרים.)

 

על המגע ידני להתבצע עם כל כף היד. לא מגע הדוק מידי ולא רופף מידי, לא מחוספס וודאי לא מסוג הטפיחות הגסות על השכם שהפכו כביכול להיות סגנון של מגע בין חברים...

 

התלמיד חש בנעימות ובביטחון כאשר מגע היד עוטף אותו עם כל משטח כף היד ובמעט עוצמה. מגע כזה מסייע בבניית אמון ויחסים בוני אמון בין מטפל למטופל. אזורי המגע הראויים להנחת כפות היד הינם: גב עליון, מצח, רקות, כתפיים וכמובן כפות ידיים. אין לנהוג במגע חולף מהיר אלא יש לשהות מעט ע"מ שמסר המגע יקלט ועימו המסרים הבלתי מילוליים. לאחר מכן יש להסיר את הידיים בהדרגה ובאיטיות.

 

בד בבד נושא הקשר וההאזנה המיוחדים ראויים להיות נידונים כמפתחות חשובים  ביותר לכל גישה טיפולית. כי כל טיפול מתחיל ראשית כל במיומנות הקשבה. הקשבה פעילה הינה  בגדר אומנות לכל דבר. כדאי לדעת ולהפנים שהיכולת להקשיב דורשת אנרגיות רבות. הכוח להקשיב ולנסות דרך זה להבין את כל הפן הבלתי מילולי והתנועתי של המטופל.

 

ככל שיכולתו האישית של המטפל תשתפר הוא יגלה עוד ועוד פרטים חשובים באישיות המטופל שלא יכול היה לגלותם קודם לכן. ההקשבה היא גם כלפי תופעות של אי שקט, טון דיבור גבוה וצעקני או לחילופין טון נמוך מידי רוגז, אפאטיות, עלינו כמטפלים להאזין ולשמוע לכל אלו ולהתייחס אליהם בבואנו לבנות תוכנית טיפולית.

 

ההקשבה בצורה הנכונה והמגע הידני הנכון הינן מיומנויות בסיסיות הנדרשים מאיתנו המרפאים  עוד לפני ההכשרה בתחום הטיפול הספציפי.

 

ע"י אימונים חוזרים ונשנים ניתן ללמוד ולחוש יותר את עוצמת המגע והקשב הקשור אליה. ע"י כך משתפרת מערכת היחסים בטיפולים.

 

באמצעות המגע, בניית האמון וההקשבה האמיתית נרכוש לעצמנו את ידידותו של המטופל ונהווה עבורו כלי שיקוף. דרכינו הוא יוכל להכיר את עצמו טוב יותר, לחזק את יכולותיו האישיות ולהתקדם. הטכניקה הנכונה של הקשבה ומגע ישפרו את דימויו העצמי. כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם.

 

בהצלחה!