כניסת צוות |

 

שילוב הפוך

הרב שמעון לור

מורה ומג"ש בישיבת 'אוצר ירושלים- שיח סוד

 

 

תורת השילוב מקבלת מימד חדש כאשר נפגשים בה ב"שיח סוד". היא כוללת בתוכה את עקרונות השילוב השונים ובתוספת לכך יש בה מעלה נוספת, חשובה ומשמעותית מכולם- ב"שיח סוד" השילוב נעשה "הפוך"- הוא מתבצע בתוך המסגרת שלנו, ולא כבשאר המקומות בהם השילוב מתבצע בתוך המסגרת הרגילה. כאן הילדים ותלמידים רגילים מגיעים לכאן ולומדים עם התלמידים היקרים שלנו.

במאמר זה נתאר את סביבת הלימודים במסגרת הישיבתית של "שיח סוד",ונדון בהבטים השונים שבין שילוב רגיל לבין השילוב המיוחד- לעתיד מיוחד!!!

 

סביבת הלימודים

כאן ב"שיח סוד" הדברים מתבצעים מתוך הכרה שתלמיד צריך ללמוד בסביבה המותאמת לו הן מבחינה לימודית והן מבחינה רגשית ( ולשהות עם תלמידים שמותאמים לו ברמה תפקודית וקוגנטיבית ) וכל זה בכדי לתת לו מרחב להתקדמות ועליה, ולאתר את נקודות הקושי האישיות שלו. בדרך זו הוא יוכל להתקדם באופן פרטני ובמערך הקבוצתי. סדר היום הלימודי בנוי בצורה כזו שהתלמידים יוכלו להפיק את מקסימום התועלת גם מהצוות הפרא רפואי. הצוות הפרא רפואי עובד עם התלמידים באופן פרטני ולאחר מכן נותן הדרכה לצוות הכיתה לטיפול המשך בתוך תחום הכיתה

לדוגמא: קלינאית תקשורת שעבדה עם תלמיד בנושא הגייה נכונה וברורה של מילים, מדריכה את הרבה לתת לתלמיד הזדמנות בכיתה לעמוד כחזן ולהתפלל בקול לפני כולם, הוא מצליח לומר את הברכות בקול וצורה ברורה !! ובכך משמר את מה שלמד עם הקלינאית וכן מקבל בטחון עצמי ביכולתיו ובהתקדמותו.

כמו כן מתנהל בכיתה סדר יום מלא שבמהלכו מתרגלים התנהגות נורמטיבית לחיים בקהילה כגון התנהגות בבית הכנסת , תפילה במנין, חזן שניגש כשליח ציבור וכו'. כל זה התנהגות נלמדת ונרכשת ואפשר ללמוד להסביר ולהמחיש אותה לתלמידים. דברים אלו מרוממים את הרגשת התלמידים ונותנים להם חווית הצלחה .כמו כן חווים חווית הצלחה אפילו בפרטים הקטנים כגון שליחויות ותורנויות כאשר התפקיד מוגדר מראש ומותאם לכל תלמיד עלפ"י יכולתיו , כמו כן ליווי בזמן ביצוע הפעולה תוך כדי עידוד וחיזוק ונתינת תשומת לב בראויה לו, וכן הם זוכים לפידבק מהסביבה המעריכה את יכולתיו והצלחתו. וכל זה נותן להם כח להמשיך הלאה והלאה ולהתאמץ ולהגיע להשגים גבוהים ומורכבים יותר.

 

השילוב הרגיל

בשילוב הרגיל שהיה מקובל במוסדות חינוך, תלמידי החינוך המיוחד משתלבים בכיתה רגילה שמטבע הדברים לומדת ברמה גבוהה יותר והתלמיד אינו חלק מהכיתה ושותף פעיל אלא צופה מהצד. החברים שאומרים את האמת ואת מה שהם חושבים בלי לחשוב פעמיים מוציאים את התלמיד פגוע מהדברים שהוא באמת לא מסוגל להגיע אליהם בשלב הזה, אפילו שהוא מצליח בדברים אחרים הילד רואה ומודד אות וביחס אליו ולפי זה שופט אותו. כך התלמיד מאבד את בטחונו העצמי ומפחד לעשות דברים שהוא כן היה מסוגל מבחינה קוגנטיבית ונהפך לפסיבי שמפחד אפילו לשאול או לבקש מהפחד שיצחקו עליו. במקרים הגרועים הוא נהפך לדמות שאפשר לצחוק עליה וכדי לקבל את תשומת הלב שמופנית אליו הוא ממשיך ומעצים את התנהגותו השלילית כדי לזכות ב'הערכה' של החברים. ואת ההתנהגות שנחשבת בעיניו כמביאה הערכה הוא מחקה בית ובבית הכנסת, ואז הילדים שאינם מכירים אותו ואינם מודעים לרמתו האמיתית מתרחקים ממנו והוא נכנס לגלגל שקשה לצאת ממנו.

 

השילוב המיוחד

השילוב המיוחד שנערך ב'שיח סוד' בו התלמידים נמצאים במקום הלימודים שלהם עם בטחון עצמי של הכרת המקום, והרגשת המארחים של הילדים הרגילים שמגיעים אליהם למפגשים לימודיים וחברתיים, נותן את ההזדמנות האמיתית להוכיח לילדים הרגילים מה הם באמת שווים וליישם את ההתנהגות הנרכשת ביצירת קשרים וכישורים חברתיים בפיקוח הצוות החינוכי ובהכוונתו, וכך קל להם יותר להיפתח ולדבר וללמוד יחד בצורה בוגרת ומכובדת.

 

עם כלים אלו הוא יכול לצאת לקהילה, לביהכ"נ ולמכולת ולהשתלב בסביבה בצורה נורמטיבית. ומצד שני חשוב מאד להכיר לילדים הרגילים לקבל את השונה ולדעת שאפשר לדבר איתם ולכבד אותם כי גם להם יש מה לומר וגם הם רגישים לעלבונות והעלבות לא פחות מכל ילד, ואחרי שהם מכירים את זה מקרוב עם המלמד שלהם שמלווה ומסביר, הם רגישים יותר לכבוד הזולת ולאו דוקא לתלמידים אלו אלא לכל ילד חלש ומתקשה שנמצא אפילו בסביבתם הקרובה ואחרי השילוב והידע הנ"ל, אם הם יראו בביהכ"נ או בכיתה ילדים שמציקים לחלשים הם יצאו לעזרתם כי הם כבר מודעים לנושא וזה נותן להם מבט בוגר יותר על החיים וההתמודדות עם בעיות, הנתינה לאחרים מעצימה אותם ואת אישיותם.