כניסת צוות |

 

דף הביתמאמריםמידע שימושיאמא- סומכים עליך!

אמא- סומכים עליך!

מחזירים את האמון ביכולת האימהית

מאת: שרית סלע – עובדת סוציאלית ומנחת הורים.

 

 

 

מי חושבת שקל להיות אמא? מדוע אנחנו כאימהות נדרשות היום לספרי הדרכה, ליעוץ ולחוגי הורים? בעבר הסבתות שלנו גידלו וטיפלו לבד ע"פ מיטב הבנתם וההדרכה שקיבלו מהוריהם ולמען האמת נראה כי ההורים שלנו דווקא יצאו בסדר...

בדורות האחרונים נראה כי משהו התרופף בתחושת האימהות ובביטחון העצמי שלנו באינטואיציה הורית. אז מה באמת קרה שהביא אותנו לתחושת חוסר הביטחון הזה ולחוסר האמון שלנו ביכולותינו? פשוט מאוד: המודרניזציה.

 

השפעת סגנון החיים על תחום ההורות

ההתפתחות הטכנולוגית וסגנון החיים הקרייריסטי יצרו מצבים של גידול ילדים בשלט רחוק. תופעה זו חייבה התייחסות של אנשי מקצוע לתופעות חינוכיות וחסרים שנובעים מסגנון החיים. כך קמו אנשי מקצוע ונהגו גישות טיפוליות לרוב שמסבירים לנו מהי אמא "טובה". נוצרו לכאורה כללים ברורים: אם תהיי עם הילדים מספיק זמן אחה"צ ותקחי אותם בכל יום לגינה - את אמא טובה. אם בכל ערב תספרי להם סיפור - את נפלאה. ואם גם תעניקי לכל ילד זמן איכות איתך לבד מידי שבוע את ממש האמא המושלמת. האמנם? אני מאמינה בנחיצות הנחיית הורים ובגישות מכוונות ומועילות, חשיבותן רבה ויש בהם הענקת כלים טובים ומכוונים. אך דווקא בשל ריבוין – חשוב להחזיר את הביטחון לאינטואיציה ההורית הבסיסית והטבעית.

האימהות בדור שלנו נהפכה למושג תלוי בזמן ובכמות. כמה שיחקתי/ לקחתי/ עשיתי למען הילד. וזה בדיוק הבור אליו מתנקזות כל נקיפות המצפון המפורסמות שלנו. תמיד אני עלולה לחשוב שהייתי יכולה לעשות עוד ואולי בגלל שלא עשיתי מספיק -הילד שלי מרגיש מוזנח, עם חסך רגשי ולא מתקדם כראוי... אנחנו כל הזמן תוהים מה לא עשינו מספיק. אמא מרגישה לא טובה כשהיא לא עומדת בקריטריונים וכדי למנוע את תחושת הכישלון שלה ולהתמודד עם ייסורי המצפון היא מנסה לפצות את הילד. כך נוצרת אימהות שמבוססת על קניית בגדים ומשחקים ומטרתה להעניק לילד (ולאם!) הרגשה שאמו מסורה וטובה כלפיו. האם אכן זה מה שקובע את היותי אמא?

חשוב להשיב את הפרופורציות הנכונות ולהחזיר לאמהות את האמון בעצמן. שמעתי סיפור על משפחה  שילדיהם היו מגיעים באופן קבוע לביה"ס עם ביגוד מלוכלך וללא הציוד הנדרש. לאחר בירור שנעשה עם מכריהם התברר מהשכנה שבכל לילה היא רואה את האור במטבחם דלוק רצוף עד לשעות הבוקר. באחת ההזדמנויות היא שאלה את השכנה מדוע אף פעם האור במטבחה לא כבה וזו השיבה שבעלה חוזר מאוחר מהעבודה אבל אף פעם לא שוכח להביא לה שק תפוזים כדי שהיא תספק לילדיה את כל מה שהם צריכים תזונתית. במשך כל הלילה היא סוחטת את התפוזים על מנת שלילדים תהיה בבוקר כוס מיץ סחוטה מלאה בוויטמינים...

לעיתים נראית לנו מתסכלת העובדה שלא קיבלנו הוראות יצרן מפורטות עם כל ילד שנולד –לפי צרכיו, אופיו, מיקומו המשפחתי ועוד. אבל הרי אצל הקב"ה הכל מכוון. האם אין זה פותח אפשרויות רבות ודרכים שונות לאפשרויות שיש לנו כאימהות? ואולי זה מוכיח לנו ש- - - עצם העובדה שאנחנו אימהות  זה מספיק?

 

אימהות = הקיימות היא המהות!

לאחר שנולד לנו תינוק אנחנו מוצפים ברגשות שונים של שמחה והודיה אך גם של תסכול, עצב ועייפות מרובה. מה גורם לנו בכל זאת להמשיך ולהשקיע בתינוק ולתת לו את כל מבוקשו ואף מעבר? לא רק החובה המוסרית שלנו אלא גם העובדה שאנחנו מאמינות בו שמשהו טוב יצא ממנו בעתיד. שהוא יגדל ויתפתח. האמונה שלנו בו וביכולות שהוא קיבל. לאמא אין צורך להגיד :"כדאי שתדאגי ותאהבי את הילד". הדאגה והאהבה ממילא נמצאות שם מעצם היותנו אימהות שלו. ילד הוא כמו איבר בגוף שלנו -יש לנו אינסטינקט לשמור עליו. באימהות = הקיימות היא המהות! העובדה שאנחנו אימהות של הילד שנולד לנו.

 

כאשר שאלו את הרב שטיינזלץ כיצד הגיע למקום הנכבד שהוא נמצא בו הוא תלה את כל הצלחתו באמו וסיפר שבכל בוקר היא הייתה נושקת על לחיו ומבקשת ממנו שבאותו יום ישאל בת"ת את השאלה הטובה ביותר. סיפר הרב שטיינזלץ שבכל הדרך לת"ת הוא רק חשב איזו שאלה אני אשאל היום. אימו סמכה עליו והאמינה בו וזה הספיק לו בשביל להצליח ללמוד ולהתקדם!

 

חשוב לזכור שבכל מקום שאנחנו נמצאות לאורך כל היממה אנחנו אימהות בעצם קיומנו, גם אם איננו נוכחות פיזית. כשאמא לא זמינה לילד או לא ניגשת מיד כשהוא בוכה הוא יכול בדרך אגב ללמוד שהוא קיים גם כשאמא לא לידו. שהוא  מסוגל גם לעשות דברים מסוימים לבד.

 

אמא היא טובה מעצם היותה אמא. גם אם היא לא עושה את כל מה שכתוב בתאוריות ומקיימת את כל גישות אנשי המקצוע. תמיד כמובן אפשר להיות טובים יותר. כמו בכל תחום בחיים. אפשר לקבל כלים נוספים להתמודדות אבל מנקודת מוצא חיובית ומאמינה: אמא היא טובה מעצם היותה אמא. וזו צריכה להיות ההנחה הבסיסית: לכל אמא אינטואיציה הורית טבעית מעולה. ניתן וכדאי להעשיר את מאגר הכלים אך ורק מתוך אימון באינטואיציה הבסיסית.

 

אם ה' בחר בך להיות האמא של הילד שלך- כנראה את האמא הטובה ביותר שיכולה להיות לו!