כניסת צוות |

 

דף הביתמאמריםמידע שימושיטיפים ורעיונות להפעלה ביתית

טיפים ורעיונות להפעלה ביתית

פעילות חורף מהנה

טיפים ורעיונות להפעלה ביתית

מאת:  חני כהן – מרפאה בעיסוק, שרון פרוכטר – פיזיותרפיסטית, שיח סוד

 

ב"ה החורף הגיע אלינו במיטבו. מרבית הימים אנו ספונים בבית עם הילדים בשל מזג האוויר. אז הנה לכן כמה טיפים ורעיונות להפעלה ביתית נעימה לשעה מלאת הנאה.

 

פעילויות במרחב:

כל ילד יפיק את מלוא ההנאה מן הפעילויות המוצעות. ובדרך אגב- יחזק את הגוף עם דגש על פלג גוף עליון, שרירי יציבה, התארגנות הגוף במרחב, חיזוק תחושת הגוף (איפה אני מתחיל ואיפה אני נגמר), עבודה ברצף ועוד. ילדים עם סירבול מוטורי או חולשה זקוקים לכך עוד יותר.

הליכת מריצה- מחזק את פלג הגוף העליון – ניתן תוך כדי לדחוף כדור עם הידיים או לאסוף פריטים הפזורים על הרצפה ובכך להוסיף עניין.

יצירת מסלול מכשולים- הילד יחליט מה נכנס למסלול ומה עושים בכל שלב- למשל: לעבור מעל /מתחת לכיסא, לזחול על הרצפה, לקפוץ על שלוש מרצפות ולחזור לתחילת המסלול עקב בצד אגודל.. במסלולים ניתן להכניס סוגים רבים של פעילויות והילד גם עובד על תכנון וזכירה של שלבים ברצף.

"משחק הפסלים"

עם מוסיקה או בלי - הילדים נעים במרחב החדר עד שהמוסיקה פוסקת או עד שההורה עוצר אותם. בעת העצירה הם צריכים להציג תנוחת "פסל" כלשהיא בלי לזוז. הזז - נפסל. אפשר גם לנסות להצחיק אותם או לגרות אותם לזוז...

באולינג ביתי

אוספים בקבוקי שתייה גדולים,  מקשטים אותם במדבקות, נצנצים, גואש, סרטים וכל העולה על דמיונכם. ממלאים את הבקבוקים בחצי מהכמות במים עם כף גואש (בצבעים שונים). לוקחים כדור גומי ומתחילים לשחק באולינג מעשה ידינו בכיף ובהנאה.

"בלי ידיים"

אפשר לבדוק מה אפשר להעביר ממקום למקום בלי להשתמש בידיים. רצוי להשתמש בבובות רכות ובצעצועים עמידים במיוחד ולא שבירים. פעילות זו מסייעת להתפתחות התייחסותו של הילד לגופו במרחב, לשיווי המשקל ולתיאום וקואורדינציה.

 

 

יצירה:

תאטרון בובות- אנחנו יכולים לשחק בתיאטרון בובות מעשה ידינו. לתפור ביחד בובות, להכין את התיאטרון ואז להציג הצגה לכל המשפחה.

חותמות עלים- אוספים עלים מעצים שונים ובעזרת צבעים יוצרים עימם חותמות. שימוש בצבעים מעל העלים על הנייר מטביע את צורת העלה. אפשר לצייר עץ ולהדביק את העלים. אפשר ליצור עץ מגליל של נייר טואלט ולעשות שימוש בעלים.

משחק בבלונים- שמים קטניות בתוך בלונים במס' צבעים כמו אורז, עדשים ועוד, אח"כ מנפחים את הבלונים ומקשטים אותם במדבקות ו/או לורדים כיד הדמיון. בסיום- משחקים עם הבלונים המרעישים ונהנים!

אלבום קיץ - אוספים את כל התמונות מהקיץ שקדם וכלל בתוכו טיולים משפחתיים משותפים, ביקורים אצל סבא וסבתא , אצל הדודים וסתם תמונות של טבע. ילדים אוהבים לגזור לצייר להדביק ובעיקר להתפעל מהיצירה העצמית שלהם בעזרת ההורים.

מובייל מבצק מלח-  יוצרים בצק שהיחס של החומרים בו הוא אחד לאחד כלומר: כוס קמח וכוס מלח. מוסיפים מים ויוצרים בצק רך אבל שלא נדבק לידיים. יוצרים מהבצק אילו צורות שרוצים. בעזרת שיפוד עץ יוצרים חורים. מכניסים לתנור לכ-15 דקות, עד שהצורות מתקשות. לאחר שהצורות מתקשות מוציאים מהתנור ונותנים להן להתקרר. את הצורות צובעים בצבעי גואש ואפשר כמובן להדביק עליהם כל דבר. קושרים בחוטים ויוצרים מובייל. לחילופין ניתן להצמיד למחזיק מפתחות תוצרת עצמית.

 

בישול ואפיה:

כל התנסות עם חומרים והתרחשותו של תהליך, המביא תוצאות מוחשיות ומלהיבות בסופו ממריצים את הילדים וממלאים אותם בחדוות יצירה. בנוסף, קיים ערך מוסף ולא מבוטל: פיתוח המוטוריקה העדינה ופיתוח חוש אסתטי אשר מהווים יתרונות עצומים. אלה משולבים באופן טבעי בפעילויות של בישול. ניתן להכין עם הילדים סלט או מרק ירקות (בין לבין ללמד אותם את שמות הירקות, הצבעים והצורות), להכין כדורי שוקולד, עוגיות יבשות או סתם עוגה בחושה. לאפות איתם חלות/ לחמניות, להכין פיצה ועוד.

 

לסיכום, החורף הוא הזדמנות טובה לגבש את המשפחה סביב עשייה ביתית מהנה. התחילו לפעול, להפעיל ותהיו מופתעים מן התוצאות ומן ההוואי!