כניסת צוות |

 

דף הביתמהנעשהחדשות אחרונותכשהעולם מתהפך על ילד עם מוגבלות
רביעי, 01 נובמבר 2023 11:47

כשהעולם מתהפך על ילד עם מוגבלות

סקירה: עשיית החירום בשיח סוד כדי לא להשאיר אף ילד לבד 

 

אלפי ילדים ובוגרים עם מוגבלות הם עולמות שלמים שכל אחד מהם צריך את התמיכה המיוחדת לו, את הטיפול הספציפי עבורו, ובעיקר, את השגרה המיטיבה איתו. כל זה איים לקרוס כשרעדה האדמה תחתינו בשמחת תורה.

 

אך בשיח סוד נמצאים כל השנה בתרגולת של נהלים מקצועיים ומוכנות לגיוס חירום עם כל הלב והנשמה, וכך, בזמן קצר ביותר, הוקם מערך חירום שהולך ומשתפר כל העת, לטובת האוכלוסייה שזקוקה כל כך למענה מותאם ולעיתים קרובות לא יודעת לבקש אותו.

 

בראש ובראשונה, נעשתה היערכות לקליטת ילדים עם מוגבלות מקו האש. הנופשון המפואר של שיח סוד, פתח את שעריו במתכונת מורחבת למאות ילדים ובוגרים שזקוקים למחסה בטוח הכולל דאגה לצרכים הרפואיים וההתפתחותיים, ארוחות חמות, פנאי מותאם ולינה בתנאי מלונית. מאמץ מיוחד נעשה כדי לאזן בין הנהלים הקפדניים הנדרשים תמיד, לבין הצרכים הבוערים שעלו אצל משפחות באופן לא מתוכנן, ואכן צוות הנופשון מדווח על מתכונת של פעילות מורחבת ואווירה של שגרה נעימה ואפילו חוויתית, מתוך ביטחון מקצועי. ההורים, שחלקם מפונים מהדרום או מקו העימות בצפון, מספרים על הקלה שקשה לתאר במילים, בידיעה שהילד או הילדה הכי פגיעים בבית, מקבלים תחליף זמני לבית בביטחון ובמקצועיות. חלק מהבוגרים והצעירים המתאימים לכך, נקלטו בהליך מזורז במערך הדיור של שיח סוד, בדירה שתהווה להם בית קבע חם ומקדם.

 

עשרות משפחות ביקשו בנוסף לדאוג למסגרת לימודית עבור ילדיהם שבגיל חינוך. בצעד חסר תקדים, נקלטו בבת אחת למעלה מ-30 ילדים במסגרות החינוך של שיח סוד. מ׳גני צלילים׳, עבור בחיידרים ובבתי הספר, ועד רשת ישיבות ׳אוצר התורה׳ והתיכונים לבנות ׳בשערייך׳ ו׳מעוז ירושלים׳. מרגשת במיוחד הייתה אמירתו של אב חשוב מנתיבות: ״המלחמה הביאה אותנו לירושלים ורשמתי את הבחור שלנו לישיבת אוצר התורה. אנחנו המומים מהרמה. אם היינו יודעים מהישיבה היינו עוברים דירה מזמן".

 

נוסף לכך תגבר מוקד הייעוץ של שיח סוד את קוי הייעוץ והתוכן, למעלה מ-10,000 פניות התקבלו במוקד החירום וטופלו, ועוד עשרות אלפי האזנות נרשמו בקווי התוכן המעניקים תכנים מותאמים לחוסן ותמיכה בקרב משפחות להן בן משפחה עם מוגבלות. לאור הפניות ניתח צוות הידע של שיח סוד את הצרכים, ונוכח לראות כי קיים חסר בידע לגבי התנהלות בחירום אצל הורים להם יש ילדים עם מוגבלות המתגוררים בבית. הצוות המשולב בנה וובינר מקצועי להורים. מנהלת המערך הפדגוגי גב׳ קופמן העניקה הדרכה יישומית לתעסוקה בשגרת חירום, קלינאית תקשורת  העובדת במסגרות מסרה סדנה להנגשה קוגנטיבית ופישוט לשוני של סיטואציות בשגרת חירום וענתה על השאלה: איך לגרום לילד עם מוגבלות להבין את הסיטואציה ולפעול  בצורה נכונה, ומרפאה בעיסוק הסבירה איך להשתמש בתפקודים ניהוליים ככלי לשמירה על שגרה בריאה בזמן חירום.

 

כסיוע ביישום ההמלצות הוכנו במהירות שיא אלפי ערכות ללמידה ותעסוקה ששונעו אל בתי התלמידים. צוות משולב בנה ערכות בהתאמה אישית לגיל החניכים ותפקודם, ובהן שלל חומרים חזותיים לתעסוקה ולמידה, כולל עזרים לשמירה על סדר יום מיטבי, דברי חיזוק וגם תיעוד מהאירוע שאין כמותו כדי להעלות מורל בקרב החניכים: שמחת בית השואבה המסורתית של שיח סוד, האהובה על ידי החניכים והזכורה להם לטוב. הערכות המונגשות מצטרפות למרחב דינמי ללמידה ותעסוקה שמתעדכן כל העת וזמין לשירות הציבור.

 

אתגר מיוחד שהתעורר הוא סוגיית הניידות של החניכים. קווי אוטובוס רבים צומצמו, הורים רבים חששו לשלוח את ילדיהם כמו בשגרה, מחשש לאזעקות, ונולד צורך מיוחד בהסעות לילדים. שיח סוד פרסם קול קורא להתנדבות ל׳חסד על הדרך׳, וההיענות הייתה מדהימה. הרב שמעון לוי, מנכ״ל שיח סוד: ״המתנדבים הרבים שפנו אלינו כדי להסיע ילד או בוגר עם מוגבלות, עם כל הלב והנכונות, מחממים את הלב בשותפותם ומסייעים לחניכים לשמור על שגרה בריאה בלימודים או בעבודה. אנו עדיין קוראים לכל אחד שזמין לעשות חסד ברכבו לפנות אלינו, ולהיות חלק מהמערך שדואג בכל הכוח לכל ילד יהודי בשעה בה רוצים אויבינו להחליש אותנו. זוהי שעת חירום בה ילדים ובוגרים עם מוגבלות זכאים ליחס מיוחד שיבחן את צרכיהם וייתן להם מענה מותאם, שמנו לעצמנו מטרה לראות כל משפחה כייחודית ולבחון בהרחבה איזה מענה מתאים לה. איננו מקובעים על מענה אחד אלא פותחים את כל סל השירותים לפני כל משפחה ומציעים נופשון, קליטה בדירת צעירים או במסגרת לימודית, בהתאם לצורך. לקהילה יש תפקיד עצום בשעת חירום, גם התנדבות בפועל וגם פתיחת העיניים והלב, שימת לב לצרכים מיוחדים, הפנייה אל הגורמים המתאימים וסיוע בהשתלבות חברתית של כל ילד או בוגר עם מוגבלות. באופן אישי אני משוכנע שזו אחת הדרכים היפות להרבות זכויות בימים אלו.״