כניסת צוות |

 

דף הביתמהנעשהמתמקצעיםדירות אימון ככלי לחיים
רביעי, 14 יולי 2021 09:17

דירות אימון ככלי לחיים

 ידיעה חדשותית צנועה שהתפרסמה בעיתונות ולוותה במודעת הרשמה, גררה גל של ביקוש לדירות האימון לבחורי ישיבה עם ASD, פרויקט חדש בשיתוף משרד הרווחה, שנוסד לאחר ההצלחה של שיח סוד בהפעלת דירות אימון כלליות.

 

צוות מומחי האוטיזם בשיח סוד לא הופתע.

הם ערים לצורך מאז הוחלט לבדל את מסגרות האוטיזם בשיח סוד ולפתח אותן.

 

איתנו הרב אבי שכטר, מנהל תחום אוטיזם בשיח סוד ומנהל ת"ת וישיבת שערי תבונה לתלמידים עם אוטיזם,

הרב צביקה כהן, מנהל תחום דירות אימון ומעברים בשיח סוד,

וגב' רותי מורגנשטרן, מנהלת מערך דיור אוטיזם.

 

למה לפתח פרויקטים דווקא לחניכים עם אוטיזם?

 

שכטר: "מילת המפתח של אוטיזם היא דיוק. משני כיוונים. דיוק באבחונים שמוביל היום לעלייה גוברת במקרי הילדים המאובחנים עם אוטיזם, ודיוק במענה הנדרש להם. לא דומה המענה לילדים ובוגרים עם מש"ה, למענה הניתן לאלו הנמצאים על הרצף האוטיסטי. תקשורת, וויסות, מיומנויות חברתית – אלו אבני דרך במענה לאנשים עם אוטיזם. ובשיח סוד שמנו לנו למטרה להשקיע עם כל הכוח, הכלים ואנשי המקצוע – במענה מדויק זה."

 

מורגנשטרן: "הצורך הוא אבי ההמצאה. שיח סוד הוא הראשון במגזר החרדי במתן מענה לאוכלוסיה על הרצף האוטיסטי. הצורך הוא גדול מאד הן למשפחות והן לאנשים עצמם. כמו בכל תחום, שיח סוד מפעיל פרויקטים ברמה מקצועית גבוהה במיוחד. הצוות שעובד עם האוכלוסייה שעל הרצף עובר הכשרות מאסיביות כל הזמן, נערכות, ישיבות צוות והפקות לקחים, כדי לתת לחניכים את המענה שיצמיח אותם במקסימום לקראת עצמאות."

 

כהן: "בגלל היכולת הגבוהה. מענה מדויק פותח את השמיים לילדים ובוגרים עם אוטיזם. אלו הנמצאים ברמת תפקוד גבוהה יכולים לנסוק מעלה בכל תחום בחיים. במקום תסכול והתנהגות לא מותאמת שמרחיקה אותם מהקהילה – חוזר האמון שלהם בעצמם ושל הקהילה בהם. והם מממשים את הפוטנציאל."

 

מה הבשורה של דירות אימון לחניכים עם ASD?

 

כהן: "דירת האימון היא זירה למנטורינג. בחורים עם אוטיזם ברמה גבוהה מגיעים אליה פעם בשבוע ומתאמנים על חיים בשותפות, חברה ותקשורת, וויסות ומניעת תסכולים. זה כלי לכל החיים. נוסף לכך ההורים משתתפים בסדנאות במסגרת התוכנית וכך הופכים לתומכי העצמאות של ילדיהם."

 

מורגנשטרן: "אצל כל אדם, ובפרט אצל אנשים על הרצף האוטיסטי יש חשיבות עצומה לפעול באופן תהליכי. ההדרגתיות וההכשרה היסודית שדירות האימון יוכלו להקנות לדיירים, תאפשר מעבר חלק, נעים ומעצים למגורים במערך הדיור, ותאפשר להגיע לאיכות חיים ברמה גבוהה."

 

שכטר: "תנופת השירותים לאנשים עם אוטיזם מוכיחה את הצורך במענה מתאים בכל מעגלי החיים. המסגרות הוותיקות שלנו לבנים ולבנות עם אוטיזם קיבלו חברים חדשים בדמות תלמוד התורה והישיבה שנפתחו במבנה חדש ומושלם ברמת שלמה. אלו מראים לנו בכל יום איך הילדים המקבלים את התנאים הנוחים להתפתחותם ומווסתים נכון – משגשגים, פורחים, ומגיעים להישגים. אנו לא מפסיקים לפתוח מסגרות חדשות ומיוחדות לאוטיזם, רק לאחרונה זכינו במכרז על מעון אוטיזם, גנים נפתחו, וגם סמינר חדש בדרך. דירות האימון זהו פרויקט אקסטרה שנותן מענה לקהל ייחודי של בחורים שעדיין מתגוררים בבתיהם, לומדים בישיבות, ומגיעים לרכוש כלים לחיים. כך שכל שכבות הגיל וקהלי היעד מכוסים מבחינת מענה לאוטיזם."